استمرار تثبیت قیمت گوشت قرمز در بازار تهران علی‌رغم مشکلات دامپروری

اقتصاد

قیمت گوشت قرمز در بازار تهران برای مدت حدود یک ماه است که تثبیت شده، اما به دلیل بالا بودن نرخ‌ها، بخشی از جامعه توانایی خرید این محصول با قیمت آزاد را ندارند. این در حالی است که دولت سیزدهم با هدف کنترل نوسانات قیمتی در بازار، اقدام به واردات گوشت قرمز کرده است.

از سوی دیگر، اقدامات دولت برای عرضه گوشت دولتی به فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز همچنان بدون زمان‌بندی مشخص و بطور نامنظم انجام می‌شود. این شرایط نشان دهنده تلاش‌های دولت برای مدیریت بازار است، اما ناکافی به نظر می‌رسد.

کارشناسان صنعت دام نیز معتقدند که سیاست‌های نادرست در دولت‌های قبلی موجب شده تا دام‌های مولد کشتار شده و بازار داخلی در دو سال اخیر با افزایش نجومی نرخ گوشت قرمز مواجه شود. جواد آزاد، مدیرعامل اتحادیه سراسری صنعت دام پروران همگام کشور، در این باره توضیح داد که دامداران در حال زیان هستند و بازار کشش افزایش قیمت بیشتر را ندارد.

آزاد همچنین بیان کرد که در پایان تابستان دامداران برای تأمین ذرت علوفه‌ای نیاز به نقدینگی دارند و این در حالی است که یکی از چالش‌های اصلی صنعت دامپروری کمبود منابع مالی است. وی افزود که کارخانه‌ها پول شیر را با تأخیر چهار تا پنج ماهه می‌پردازند، که این تأخیرات بر کمبود نقدینگی دامداران دامن می‌زند. در نتیجه، فروش دام برای تأمین نقدینگی مورد نیاز تنها راه باقی‌مانده برای دامداران است.

مشکلات نقدینگی این صنعت در پایان تابستان به اوج خود می‌رسد، زمانی که دامداران باید برای تمام سال ذرت علوفه‌ای تأمین کنند. این امر به‌ویژه برای دام‌های سنگین اهمیت دارد، زیرا آن‌ها نیازمند ذخیره‌سازی علوفه برای زمستان هستند. در همین حال، دام‌های سبک نیز از مراتع بازمی‌گردند و باید برای فروش در بازار آماده شوند.

آزاد تصریح کرد که با افزایش عرضه دام در پایان تابستان، خریداران کمتری وجود خواهند داشت و این امر موجب کاهش شدید قیمت‌ها خواهد شد. وی همچنین به مشکلات صادرات و مسئله قاچاق دام اشاره کرد و گفت که ممنوعیت صادرات دام و عدم تمایل کشورهای همسایه به خرید گوشت ایرانی، باعث شده که دام به صورت غیرقانونی به کشورهای همسایه قاچاق شود.

به گفته آزاد، این وضعیت نشان‌دهنده نیاز فوری به تدابیر مؤثرتر برای حمایت از دامداران و تضمین ثبات قیمت‌ها در بازار داخلی است. او خواستار اقدامات جدی‌تر برای حل این مشکلات و تأمین منابع مالی لازم برای دامداران شد تا بتوانند در شرایط اقتصادی کنونی به فعالیت خود ادامه دهند.

5/5 - (1 امتیاز)
, , , , , , , , ,
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید